söndag 30 oktober 2016

En alldeles underbar helg med mycket sol och häst!


Äntligen kom solen och gjorde så att Oktober avslutades med flaggan i topp. Både djur och människor har njutit av helgens dyrbara strålar.


När solen går upp står hästarna bara och njuter.


Dom regniga dagarna har gjort så att det finns vissa områden i hagen med lera där dessa fuksar verkligen har gosat in sig. Dom var så leriga att det tog lång tid att få bort alla lerkockor i pälsen.


Den lortigaste av alla hästar är den som växte upp som täckeshäst och hade väldig liten vinterpäls. Här hos oss har han en riktig tjock vinterpäls och han älskar att rulla sig i lera. Han accepterar att ha täcke när det regnar och när det är riktigt ruskigt, men så snart det klarnar börjar han bita på täcket och förstör det. Verkar som han nu lever det liv som han vill. 


Visst är det lite extra jobb för oss ryttare att borta av leriga hästar, men hästarna verkar gilla det och det är ju faktiskt deras välmående som är det viktigaste .... eller?


Vi har 8 hästar varav dom flesta är av rasen American Quarter horse. En är American Paint och en är en Welsh Mountain Ponny.
Våra hästar går på lösdrift och har en ligghall vid stallet. Vi matar hästarna 2 gånger om dagen och då kör vi ut maten och lägger dom i flera olika högar. Var vi placerar mater beror på väder och vind. Hästarna gillar stå och äta där det inte blåser så vi försöker alltid hitta lä för vinden.
Vatten har dom i lösdriftsdelen så dom får vandra mellan höet och vattnet.
Då vi har valt att ha en riktig stor hästhage på ungefär 6 hektar har hästarna stora möjligheter att både springa och röra sig mycket. Dom hittar sina favoritställen att stå på beroende på väder, vind och hur solen står på himlen. Det är riktiga soldyrkare - särskilt om vår, höst och vinter.



Allt  blir så vackert när solen skiner. Jag känner mig lite blåst på oktober när det var molnigt hela tiden där i början. I helgen har jag tagit igen allt!



När man går runt med kameran i hagen följer oftast denna lilla ponnyn efter för att få lite extra kli.
Och det får han!


Welsh Mountain Ponnyn Solo är den äldsta i flocken, men samtidigt den busigaste. Han busar och leker gärna med dom andra yngre hästarna. En riktig cool liten ponny på 18 år.


Hästarna njuter av höensilaget i solen.



Lite roligt är det att även Thaihunden Patrick gillar hö. Han står verkligen och äter lite när jag matar ut. Undrar på om han gillar det eller om han bara gör det för att han ser att hästarna äter.



Dagarna har varit fantastiska i helgen med många ridturer och långa promenader med hundarna. 
Ungarna har höstlov nästa vecka, och själv tänkte jag ta några dagar ledigt. Jag har sett att vädret inte skall bli lika bra som det var i helgen, men det kan ju vara trevligt att få vara med sin familj och ha lite ledigt några dagar. 

Byta däck på bilen skall också göras.

Tackar för en fantastisk helg och avslutar inlägget med dessa solnedgångsbilder!


Vaddå tjock? Rund är också en form!



Jag älskar solnedgångar även om jag nu tycker att solnedgången kommer lite väl tidigt!
Personligen skulle jag velat ha sommartid året om så att dagarna kändes lite längre.
Om någon tänker driva en sådan fråga skriver jag under när som helst.




Önskar er alla en fortsatt härlig söndag!


Må bäst!