måndag 31 oktober 2016

Happy Halloween!

Happy Halloween!


Vi firar inte Halloween så mycket här på gården, men som med dom flesta traditioner (nya som gamla) plockar vi russinen ur tårtan och gör det på vårt sätt.

Det är lite roligt med pumpor så vi köpte en då vi misslyckades med årets egna pumpaskörd.
Det var så torrt i år och vi glömde vattna våra pumpaväxter. Det fick bli köpa-pumpa istället. 

Jag tycker det är lite roligt med lite höstfix.

Vi har aldrig gjort pumpapaj själva, så vi tänkte att nu var det dags att prova. Det finns otaliga recept på nätet. Vi valde Arlas recept - och lade till lite krossad nejlika.
Receptet hittar du HÄR.
  

Det blev ju jättegott. Smakar lite som mjukpepparkaka. Smakar faktiskt väldigt mycket som mjukpepparkaka. En annan konsistens bara.

Jag hade inte smakat "pumpkin-paj" sedan jag bodde i USA för 35 år sedan och var lite spänd på smaken. Jag var inte van med mjukpepparkaka då och var överraskad över en kryddig efterrätt kommer jag ihåg. Nu med många års erfarenhet tog jag in smakerna på ett annat sätt. Jag gillar det!

Detta kan vi nog göra som en tradition. Det var inte alls jobbigt att göra.


Det var inte bara vi människor som tyckte den var god. Thaihunden Patrick var snabb med tungan när jag skulle ta en bild. Fräcka lilla hund :-)


Trevligt med familjefika i höstsolen!


För några veckor sedan hade jag vänner från USA på besök.
Som sig bör besökte vi slottet och Gamla Stan. Det blev Abba-museum och Wasa.
Det är kul att turista i sin egna stad (känns fortfarande som att Stockholm är ens stad även om vi bott här i Enköping i 5 år) och man lär sig så mycket nytt. Jag som är Norska har ju inte fått med mig all historia om Sverige.

Är fascinerad över alla duktiga guider som berättar om Stockholm och Sveriges historia.
Jag tror jag måste turista mera i Stockholm, fast det får bli till sommaren. Det är lite ruggigt att valsa runt i Stockholms gator såhär års.

När vi var i Gamla Stan kunde jag inte låta bli att ta bild på dessa planteringslådor framför en restaurang. Visst är det vackert?




Otroligt nog sålde vårt lokala Coop ut lådor som dessa för endast 50 kr styck bara dagar efter detta. Gissa om jag köpte på mig några? Det blev 4 lådor för mig.
Jag får nog anstränga mig och plantera lite vackert. 
Lådorna kan även användas som sidobord eller fotpall till utemöblerna.
Snacka om fynd!


Jag ställde iallafall pumpan på en av lådorna och fixade lite ljung.
Måste nog investera i många fler blommor om jag skall komma upp i samma nivå som i Gamla Stan.
Det kanske jag inte gör, men jag tackar för inspirationen och är glad för att andra pyntar staden så vackert.


Önskar er en riktig skön Halloween även om ni väljer att fira eller inte!


Happy Halloween!