torsdag 28 januari 2016

Gästhus i New England stil på 48 kvadratmeter

Attefallshuset "Louise" växer upp och blir en söt liten stuga i New England stil med en byggyta på 48 kvadratmeter!


Det var faktiskt så det började. Första gången jag läste om Attefallsreglerna där man kan bygga en 25 kvadratmeter stor stuga utan bygglov, så ritade jag upp ett Attefallshus som skulle passa ihop med vårt egna hus som är i New England stil. Det blev Attefallshuset "Louise".
Såhär ser Attefallshuset Louise ut: 


Fler bilder på Attefallshus som du kan köpa kompletta arkitekt- och konstruktionsritningar hittar du på mitt företags HEMSIDA.

Sanningen är att vi faktiskt inte behöver ett Attefallshus och då vi bor på landet behöver vi inte begränsa mig till enbart 25 kvadratmeter byggyta och max 4 meter i nockhöjd. Då jag har ritat så många Attefallshus fick jag lust att bygga ett som gästhus/ungdomslya men att bygga bara för att bygga känns inte rätt. Behov måste styra.

Jag tänkte över våra behov - nu och framöver. 
Ungarna blir större. Kompisar och pojkvänner sover över. Ett eget hus hade varit toppen. 

Det andra behovet är att om vi skall åka utomlands måste vi alltid ha någon som bor i vårt hus och tar hand om hundar och hästar. Hittills har vi lyckats få någon som passar gården, men tänk om vi kunde hyra ut ett litet hus på gården till någon som kan ha sin häst här och göra en deal om att dom får ta hand om gården när vi är borta.



Dessa två behov har fått mig att skissa lite på ett gästhus som kan tillfredsställa flera behov. Kravet är att det inte skall vara för stort och inte för dyrt att bygga. Det skall vara praktisk, vackert och passa vår gård som är i New England stil. 

Här är mitt förslag:


Jag gillar mitt kontor och brukar ofta säga att jag skulle kunnat ha ett sommarställe som var precis så stort som mitt kontor fast med ett litet kök och kanske ett separat sovrum.
Detta hus skulle kunnat vara ett fritidshus. Allt finns för den lilla familjen!

Gästhuset som jag nu har ritat är lite likt mitt kontor - det har bara blivit lite bättre med fler faciliteter så det passar bättre som gästhus:




Visst är det lite likt mitt kontor?




Jag har gjort vissa förbättringar. Trappan är en sådan. Trappan i gästhuset är inte så brant som trappan upp till sovloftet på kontoret.

Jag har också gjort en hall där det skall finnas gott om förvaring.


På mitt kontor har jag bara ett sovloft som är öppet. Här i gästhuset tänker jag att det är skönt att ha ett sovrum som man kan stänga om och där det finns plats med förvaring till kläder:


Snedtaket får användas som förvaring. Jag har även gjort två extra takkupor för att få rymd och mera ljus upp på sovloftet:


Planlösningen på nedre plan ser såhär ut:


Sovloftets planlösning:



På nedre plan finns ett badrum:


Det finns också ett litet sovrum. Här har jag lagt in en 120 cm bred säng. Jag tycker det ser rätt så mysigt ut.


Nu får vi tänka igenom vad vi skall göra.
Skall vi bygga ett gästhus - i år, till nästa år eller i framtiden?

Jag vet iallafall var vi skall placera huset.

Platsen är klar .....

Ritningarna är klara .......

Pengar ...... tja .......

Vi får väl se!


Får njuta av mitt kontor så länge!


Må bäst!








12 kommentarer:

  1. Vad jag förstår så ritar du bara nybyggen, men skulle du kunna tänka dig att rita till ett renoveringsobjekt, exempelvis en "barn conversion"?
    Mvh Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma!
      Ja, det stämmer att jag mestadels ritar nybyggen. Jag får så många förfrågningar att jag har prioriterat att rita nya hus helt från scratch. Det är tråkigt att tacka nej till trevliga projekt såsom ditt, men tiden räcker inte till för allt. Beklagar!
      Hoppas du hittar någon annan dom kan hjälpa dig. Det finns massor med tips på Pinterest där folk gjort "barn conversions". Lycka till!


      Må så gott!
      Heidi

      Radera
  2. Så jävla underbar stuga! Min första tanke var: "Jag flyttar in direkt. Med mina tre katter. Och sambon." Om jag (vi) nånsin ska ha en stuga i framtiden så är det DEN DÄR stugan. Shit. Helt perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar den! Visst kan man bo där permanent - ensam eller lilla familjen :-)
      Må så gott!
      Heidi

      Radera
  3. Jag kommer förhoppningsvis bygga ett litet hus inom de närmaste åren och sitter och kikar runt på olika alternativ. Din sida är som Rom, alla mina sökningar leder hit! Det här huset är exakt vad jag söker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt att du gillar det jag gör. Detta är ett väldigt litet och gulligt hus som trots sin litenhet lätt skulle kunnat fungera som permanentboende för lilla familjen eller bara en!
      Må så gott!
      Heidi

      Radera
  4. Underbart litet hus! Kan man köpa ritningar/just detta huset eller är det "ritat för bara dig själv" så att säga? Om inte, vad kallar du modellen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Zarah-Lou!
      Visst är det ett sött litet hus. Jag hade en gång en tanke på att kunna ta fram ritningar för försäljning på småhus (jag har ju gjort några) förutom Attefallshusen. Men tyvärr räcker inte min tid till att göra det. Det är fullt upp med andra arkitektuppdrag och dagarna är på tok för korta för att som behövs göras.
      Så svaret är - tyvärr, jag har inga ritningar till försäljning. Bilderna får vara som inspiration till andra som önskar rita/bygga sitt lilla fritidshus.

      Må så gott och ha det skönt i vårvärmen!

      Heidi

      Radera
    2. Tack för ditt svar! :D Förstår jag det rätt då att det är ok att spara dina bilder från detta inlägg för att kunna visa en "snickarfirma" så att de kan se hur en skulle vilja ha det? :)

      Radera
  5. Hej igen!
    Jag undrar om du möjligen har en uppskattning av hur mycket det kan kosta att bygga huset? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej LoveLee!
      Ibland är det svårt att uppskatta vad något kostar. Allt beror på vem som gör det och vilken standard du väljer när det gäller listverk, golv (3 stav eller 1 stavig parkett), kök, badrum, kakel m.m.
      Dom permanenthus jag normalt ritar brukar hamna på mellan 20 - 22.000 kronor kvadratmetern och då är det en rätt så bra standard som gäller. Med detta i åtanke skulle jag tro att detta hus skulle hamna på ca 1,5 miljoner med platta på mark och luftvärmepump. Det år säkert att få det både dyrare och billigare. Allt beror på vem man anlitar och vilka material man väljer. Hoppas detta kan ge en indikation om vad huset skulle kosta.

      Må så gott!

      Heidi

      Radera
    2. Tack så väldigt mycket för svar! :)

      Radera