fredag 12 februari 2016

Nytt Attefallshus man kan köpa ritningar till

Attefallstrenden är ingen fluga. Den verkar hålla i sig och fler och fler önskar bygga ett Attefallshus antingen som gästhus, komplementboende till uthyrning eller som garage.

Om man skall ha ett Attefallshus som komplementboende gäller det att man anpassar huset till striktare regler såsom bl a tillgänglighet (handikappsanpassning). Alla funktioner i ett vanligt hus skall finnas med och man får tänka lite extra till för att få med allt som man behöver. Flera av mina tidigare Attefallshus är anpassad till tillgänglighetsreglerna och nu presenterar jag ännu ett litet hus till denna familjen.

Här är Attefallshuset FRIDA!


Yttermåttet är på 5,8 x 4,3 meter.
Nockhöjden är 4 meter enligt gällande regler.

Attefallshuset Frida har ett fullutrustad kök, handikappsanpassad badrum med tvättmaskin, vardagsrum med full nockhöjd och sovloft över kök och badrum.


I detta Attefallshus har jag haft tanken om att man skall kunna bo här under en längre tid och då har jag även lagt till mera förvaring. Hela 3 stk garderober om 60 x 60 finns i detta lilla huset.


Precis när man kommer in genom entrédörren finns en garderob där man kan hänga av sig ytterkläderna och ställa in skorna. 
Det krävs att man är lite ordningsam av sig för att bo på en så liten yta.

På andra sidan av entrégarderoben finns även en till garderob. Just i detta förslaget har jag hängt ett ihopfällbart köksbord på sidorna om skåpen. Här finns det gott om plats för två att äta och om man är student och önskar ett arbetsbord kan köksbordet lätt användas som detta.


I detta lilla Attefallshus har jag tänkt att det kan användas som komplementboende så badrummet är tillgänglighetsanpassad. Bredvid tvättstället har jag placerat marknadens minsta tvättmaskin. Kenny heter den och är endast 46 cm bred, 46 cm djup och 68 cm hög. Detta gör att den får plats bredvid/under handfatet. Riktigt bra när man har små ytor. Mer information om denna tvättmaskin finns HÄR.


Attefallshuset Frida har en entrédörr vid köket.



Uteplatsen finns vid gaveln utanför vardagsrumsdelen:





Badrummet har ett  eget fönster. Uppe i gaveln på sovloftet finns ett öppningsbart fönster.


Här är sovloftet. Från golv till nock är höjden 107 cm. Det är inte jättemycket plats, men man kan krypa upp dit och sova. Med det öppningsbara fönstret i gaveln känns det mera öppet och ljust.
Behövs mera sängplats föreslår jag att man köper en bäddsoffa.


Här är planlösningen på Attefallshuset Frida. 

Plan 1:


Sovloftet:


Har du tankar på att bygga ett Attefallshus på din tomt?

Tänk efter ordentligt vad du skall ha ditt Attefallshus till. Skall du ha det som gästhus behöver du kanske inte så mycket förvaring. Önskar du ha det som komplementboende önskas kanske andra lösningar. Det finns ingen standardlösning som passar alla, men jag hoppas att någon av dom hus jag har ritat kan passa dina behov. Alla Attefallshus som jag har ritat hittar du på min hemsida. Klicka HÄR för att komma dit.

Här är några av Attefallshusen som du kan köpa kompletta arkitekt- och konstruktionsritningar till:



Alla regler gällande Attefallshus hittar du hos Boverket på länken HÄR.
Kolla även med din kommun vad som gäller. Det kan finnas vissa kommuner eller områden där Attefallshus inte får byggas. I vissa kommuner får man bygga Attefallshus, men man får inte ha dom som komplementboende.
Det var meningen att det skulle vara enkla regler, men min erfarenhet från kunder är att det har visat sig att reglerna tolkas lite olika från varje kommun. Vissa kommuner är väldigt enkla att ha att göra med medan andra handläggare är väldigt omständiga och kräver t ex kontrollansvarig m.m. Dom flesta kommuner kräver endast att du har en kontrollplan som du själv fyller i. Exempel på kontrollplan finns t.ex på Stockholms Stads byggnadskontor. 
Klicka HÄR för att komma till deras mall.

Önskar er alla en härlig helg med extra kärlek!

Må bäst!