måndag 1 maj 2017

Valborg i sadelkammaren

När huset invaderades av 45 festande ungdomar tog jag och min man tillflykt i sadelkammaren.


Det är kul att ungdomarna har fest, men på något sätt vill vi ändå ha lite koll ifall något skulle hända. Vi valde att vara hemma, men ändå borta.


Extrasängen blev bäddad i sadelkammaren där jag och min man fick tillbringa natten tillsammans med familjens tre hundar. Det var faktiskt riktigt mysigt.

Sadelkammaren blir som ett litet hotellrum. Skillnaden är att detta hotellrum är på riktigt med riktiga sadlar, bett och grimmor. Inget för allergiker dock.


När ungdomarna rullade in på gården valde vi att ta en chili con carne i solväggen vid stallet med hästarna som sällskap. Först hade vi tänkt att gå ut och äta, men när krogen vi önskade gå på var stängt bestämde vi oss för att bara vara. Bara vara hemma!
Varför gå ut när man har det så skönt hemma?



Att ta ett glas vin och en bit mat i solen med hundar och hästar som sällskap är ju alldeles underbart. Tidigare i mitt liv skulle jag betalat tusentals kronor för denna upplevelsen.


Det gäller att njuta av det man har och verkligen uppskatta det.
Ibland tar man saker för givet.


Vi bäddade upp i sadelkammaren och tog med alla hundbäddar så att hundarna också skulle få en lugn stund. Med 45 festande ungdomar är det svårt att få det lugnt i huset även om vi har ett relativt stort hem. Här i sadelkammaren var det tyst och skönt. 


Nästa gång ungarna har en större fest här hemma får vi kanske bo i Attefallshuset som vi förhoppningvis snart får bygglov för. Huset är snart färdigbyggt av Sandberg Såg i Piteå och skall transporteras ned på lastbil hit till Enköping.
Vi väntar med spänning på om kommunen hinner före med sin pappershantering.


Lite ljud från festen i stora huset hörde vi och jag skrattade gott när jag hörde ett glädjerop från en av killarna som skrek:

"JAG ÄR SÅ JÄVLA LYCKLIG OCH JAG ÄR SÅ JÄVLA FULL!"

 Jag tänkte för mig själv att han nog inte skulle må så gott dagen efter.
Men just då kände han sig lycklig.
Skönt för honom!



Själva gjorde vi inte så mycket mer än att äta mat, prata och rida i ridhuset.
Vi såg att det fanns en majbrasa längre bort, men själva valde vi det lilla livet med hästarna i solnedgången och i ridhuset.


Huset stod kvar när vi vaknade efter en riktig lugn och skön natt i sadelkammaren.


Ingen katastrof hade hänt under kvällen och natten - inget bråk.
Kanske någon lite väl förfriskad ungdom, men vem var inte det när man var 18 och skulle ta studenten? Det är ett härligt gäng och ungdomarna tar hand om varandra.
Det känns tryggt.


Pigga var iallafall vi vuxna morgonen efter och jag måste säga att dom som sjöng in våren på Valborg verkar ha gjort ett fantastiskt jobb. Idag kom våren med sol och värme.


Jag åkte till Blomsterland och köpte massor av växter. Fruktträd, buskar och några Bougainvillea blev det. Skönt att det äntligen är vår och man kan vara lite skitig under naglarna igen!

Välkommen våren!


Nu är jag jävligt lycklig ......
och jag kommer må riktigt bra i morgon också!

Må bäst!