lördag 29 september 2018

Höstfix på verandan


 Hösten är här och snart kommer frostnätterna. I helgen har palmerna fått flyttat in och ersatts av ljung och sockertoppsgran.



Uteplatsen är nu "höstifierad" med fårskinn och plädar.


Här är det skönt att sitta och fika när solen skiner och det är vindstilla.
Dom senaste veckorna har det faktiskt varit lite vind och då har växthuset varit trevligt att vara i. Hoppas vinden lugnar sig och vi kan njuta av uteplatserna igen. Nu är vi redo!


Möblerna i fuskrotting står ute året om. Det står under tak så vi kan ha dynorna på. Det är härligt att ha uteplatser tillgängliga även under den kallare årstiden.


I korgarna har jag planterat sockertoppsgran och ljung. Nu skal jag bara komma ihåg och vattna dessa lite till så dom håller sig vid liv. Det är så typiskt att glömma vattna så att dom torkar ut helt.


För att få det lite mera spännande har jag lagt i älghorn som är hittat i skogen.


Jag tycker det är vackert med ljung. Riktigt trevligt att dom håller under hela vintern och är dekorativa med lite färg .... tja, den vita är kanske inte så roligt, men tillsammans med den rosa och det gröna ser det rätt så trevligt ut.


I helgen tävlar Håkan i reining på September Rundown i Axevalla.
Själv tycker jag det är urtråkigt att titta på tävlingar, men vill gärna se Håkan tävla så jag slår på livestreamen varje gång det är dax. Skönt att sitta inne i värmen i en skön soffa och titta på.

Här rider han Barbie som egentligen heter Jacie Jo Jacspin. Det blev 68 poäng på den ritten.
Helt OK, men inte lika bra som det går här hemma. 
Det är lättare att få lugnet i både hästen och sig själv i sitt egna lugna ridhus. Det tror jag det är många som erfar.


Håkan har med sig två hästar; Barbie och Luna. Yngsta dottern är med som groom. 
Luna är unghästen som Håkan har ridit in själv och igår hade han en 69,5 runda på henne. Ikväll hoppas han på lite bättre resultat.

Jag håller tummarna, äter lite godis och hurrar dom få minuter det varar.
Vill ni kolla vad som sker på Axevalla i helgen så klicka in på Livestreamen


Här på gården lullar jag bland hönsen i trädgården och fortsätter med mitt småfix.
Växter som inte tål frost skall tas in och hönsen bryr sig inte ett dugg om våra aktiviteter. 
Dom har fullt upp med att bara sprätta runt och ha det bra.
När mörkret kommer går dom in i sitt lilla hönshus för att sova på sin pinne. Då stänger vi om dom så att räven eller minken inte skal komma på besök. På morgonen öppnar vi upp igen och så går nu dagarna för tuppelurisarna.

Själv fyller jag på med hundpromenader och ridtur.
Trevlig helg!


Må bäst!