lördag 21 mars 2015

Matsalsstolar - vilka skall jag välja?

Jag är lite inne på att byta ut mina matsalsstolar. Jag gillar utseendet på dom jag har men nu har vi haft dom i snart åtta år och dom börjar bli lite slitna. Som tur är köpte jag extra klädslar, men sittkomforten är inte det som det en gång var. Jag köpte dom på IKEA för under en tusenlapp, men dom finns inte längre.

Mitt kök på Den Vita Drömgården
Kökssoffan Earnest som kommer från Slettvoll  är nog den skönaste kökssoffa man kan tänka sig. Även här börjar klädseln bli sliten, men det är bara att sy upp en ny. Själva soffan är lika skön och bekväm som när vi köpte den för 8 år sedan. Det är bara att erkänna - kvalitet lönar sig i längden!

I köket har jag även en soffgrupp som kommer från Slettvoll. Den heter Dorian. 
Soffbordet kommer från Mio.

Mitt kök i Den Vita Drömgården

Men nu handlar det om att byta ut matsalstolarna som börjar bli lite slitna.
Jag har börjat spana lite på matsalstolar från Artwood:

Artwood

Frågan är om jag skall välja matsalstola klädda i tyg eller något som är mera lättskött?
När jag menar lättskött tänker jag på att om man spiller på matsalstolen - vilket man gör om man inte är omänsklig - så måste klädseln kunna vara avtagbar och tvättbar. Artwood har både stoppade stolar som inte har avtagbar klädsel, stolar med avtagbar klädsel samt rottingstolar.

Dessa stolar från Artwood är helt magiska vackra, men jag undrar hur dom skulle se ut efter några år hemma hos oss där köksstolarna använts flitigt av alla - både vuxna och barn.
Kökssoffan nedan är också helt magisk, men jag behåller min som har avtagbar klädsel.

Artwood

Stoppade matsalstolar i tyg från Artwood. Stamford karmstol 4.350,- och York Stol kr 4.195,-
Kökssoffan på bilden ovan kostar 21.995,-
Priserna har jag hämtat från Confident living som säljer Artwood via nätet.

Artwood

Stolarna nedan är lite mera funktionsdugliga med tanke på klädsel. Dock är jag rädd för att dom kanske är lite osköna att sitta i. Men fina är dom. 

Artwood

Priset för den enkla matsalstolen  hittade jag för kr 1.795,- hos The Country House .

Karmstolen nedan får jag för  2.095,- från The Country House.

Artwood

Jag är lite sugen på dessa stolar, men så var det bekvämligheten. Skulle det kanske gå med en större variant som stolen nedan? 
Artwood

Den har samma sitthöjd, men mer tillbakalutad och kudde bak. Priset är också högre. För kr 3.655,- hittade jag den för på Lilla Soffbutiken. Dom hade även bäst pris på karmstolen ovan som jag hittade för 2.000 kronor. Endast 95 kronor billigare än samma från The Country House - men "alla bäckar små ........"

Artwood

Bilderna är hämtade från Artwoods katalog.

Jag har som sagt en kökssoffa från Slettvoll. Slettvoll har även dessa vackra matsalstolar och jag vet av erfarenhet har riktig bra kvalitet.

Slettvoll

Jag har inget pris på deras matsalstolar, men klassiska och snygga är dom:

Slettvoll

Riviera Maison har ockå riktigt vackra matsalstolar. Jag ser att The Country House säljer möbler från Riviera Maison, men jag har inte hittat priset på själva stolen. Är dock säker på att dom kan fixa det om man önskar.

Riviera Maison

På bilden ovan ser jag att det finns fast klädsel på stolarna, men på stolen till höger är det en avtagbar klädsel. Anar jag en möjlighet till läcker matsalstol med avtagbar klädsel? Jag måste bara kolla upp detta! Läckert och kanske ett alternativ! Frågan är om den kanske är lite för rund i formerna för mitt hem. Jag gillar lite mera raka linjer. Måste tänka till lite.

Riviera Maison

Norska TM Design har nästan samma matsalstol som Riviera Maison.
Stolen på bilden nedan kostar 3.400,- norska kronor.

TM design

Fler matsalstolar som har den rejäla ringen bak från TM Design

TM design

Lika runt hörnet hos mig finns Möbler och Ting i Grillby längs E18 strax utanför Enköping. Dom har riktigt trevliga saker till riktigt bra priser. Kolla gärna på deras hemsida. Dom kan skicka hem möblerna till dig om du inte har möjlighet att hämta dom själv.

Fåtöljerna nedan kostar 1.890,-. 


En kökssoffa i samma stil får du för 5.190,-


Som ni ser, så finns det mycket att köpa. Detta var bara ett axplock av allt som finns ute i affärerna och på nätet.

Själv skall jag fundera lite till, men lutar mot Artwoods stolar i trä som endast har kuddar som behöver tvättas. Lite praktiskt får man vara.

Önskar er en riktig skön helg!



I dag fick vi det stora bakslaget på våren som vi hade i veckan, men nog skall man kunna ta en fika ute idag också. Det tråkiga var att vi tänkte ha Western Clinic med Waldemar Wass här på gården men fick flytta det till ett ridhus i närheten istället.
Om en månad är det Clinic igen - då hoppas vi på bättre väder igen!