måndag 14 januari 2019

Målarhelg!


Nytt år - nya projekt!

Årets första projekt var kanske inte så stort, men det var roligt att måla gavelväggen på mitt kontor några nyanser mörkare. På det sättet kom fönstren fram och det blev en mera ombonad känsla i rummet.

Det är alltid roligare att jobba två så på söndagseftermiddagen tog vi tag i saken. 
Vi maskeringstejpade runt fönsterfodren och mellan väggarna så att det skulle bli lättare att bara måla på.


Håkan jobbade högt uppe medan jag körde mitten och nederdelen.

Den nya kulören heter NCS S4005-Y40R.
Den gamla kulören och den som finns kvar i både tak och väggar heter NCS S1505-Y20R.


Det tog inte många timmar. Två strök och lite städjobb så var det klart på kvällen innan vi skulle lägga oss.


Det var riktigt trevligt att vakna upp till ett "nytt" kontor på måndag morgon!


På väggen hänger en av dom nya drömfångarna som jag köpte i Mexico på vår jul-och nyårsresa.
Jag gillar att köpa med mig lite prylar som minne från våra resor. Egentligen hade jag tänkt en mörkbrun drömfångare här, men en ljus passade bättre:


Fåtölj, rottingkista och kudde kommer från Artwood.

Det fanns otroligt många vackra drömfångare i Mexico. Jag lyckades få med mig 4 rätt så stora och två lite mindre. 






Jag tänker att dessa skall få hänga ute på verandan i sommar och fånga upp alla härliga drömmar!
Drömfångarna är inköpta på den lugna och härliga ön Holbox i Mexico. Öns byggnationer är fyllda av vackra väggmålningar. Jag tog nog bild av dom flesta (hur många bilder som helst och tyvärr kan jag inte visa alla här).
Otroligt inspirerande!


Jag inspireras av mina resor och tycker nog att jag var lite tråkig när jag endast valde en enkel kulör på väggen. Visst skulle man kunnat varit roligare?

Kolla dessa:



Ja, ni förstår att man känner sig tråkigt när man vandrar runt bland dessa kreationer.
Holbox var fantastiskt och ett resmål jag verkligen rekommenderar om man gillar det lite lugnare livet med mycket strand och natur!


Holbox är en barfota ö där vägarna är av sand och endast golfbilar får köra runt.


Här finns milslånga stränder och hängmattor i både vatten och på land.


Gillar man det lugnare livet med sol, bad, läsa bok och bara umgås är detta det rätta resmålet.

Människorna är trevliga, temperaturen perfekt (ca 28 grader i januari) och man känner sig väldig trygg här. Då större delen av ön är en nationalpark är det mycket djur och fågelliv. 
Ett ställe jag absolut kan tänka mig att komma tillbaks till.


Jag kan känna mig lite tråkig när jag är tillbaks till min neutrala värld med lugna färger.
Jag tycker det är läckert när andra väljer färger i sin inredning, men själv har jag väldigt svårt att välja klara färger istället för jordtoner.


Kuddar och plädar från Artwood passar perfekt till nya väggen.
Den stora spegeln, alla sidobord och kommoden kommer alla från Artwood.

Håkan och jag delar kontor. Håkans arbetsplats är i soffan.
Vi försökte ett tag att ha två skrivbord, men Håkan ogillar starkt att jobba vid skrivbord så det fick bli soffan med datorn i knät. Detta är två chaiselonger från vår gamla soffa som vi hade i vardagsrummet. Nu är den en extra djup och bred soffa. Underbar att sitta i.


Själv sitter jag vid datorn med ett datorbord som är höj och sänkbart. För mig är arbetsmiljön viktig då jag sitter vid datorn mest hela dagarna.


Det är högt i tak på mitt kontor och jag väljer tänka att det även är högt i tak i mina kreativa tankar.
Jag har utsikt i tre väderstreck med åkrar, skog, hästhage, stall och poolområde som utsikt.

Bäst gillar jag att ha koll på hästarna som går i hagen.


Idag tog jag mig faktiskt en lunchpromenad i solskenet efter det hade kommit lite pudersnö under natten. När dagarna är lite kortare får man ta hundpromenaden på lunchen istället och få lite sol.


Må bäst!