söndag 27 januari 2019

Winterwonderland

Jag är ju egentligen en sommarperson, men just nu känns det helt magiskt med vintern. 
Det är som att leva i en Narnia sagovärld!


Allt är vitt och vackert! Temperaturen är sådär perfekt vintrig om man tar på sig rätt kläder.
Hundpromenader och ridturer har det blivit i helgen.


Vi har även tagit tillfället i akt och tagit några vintriga bilder av oss själva med djuren.


Jag säger som Peder Fredricsson; "min bästa accessoar är en häst".
Jag kör med fyra hästar för att vara extra fin!

Mellandottern Filippa väljer sin favorithöna som accessoar.
Vi har alla våra favoriter!


Det är inte alltid lätt att få med sig djuren på bild, men vi lyckades rätt så bra.
Painten Diva och Thaihunden Patrick tillsammans med äldsta dottern.


Bara häst duger också:


Diva är en bra häst att ha med på bild. Hon gillar nämligen att vara med hela tiden.
Sedan har hon vackra färger som värmer i vinterkylan.


Bara själv duger också riktigt bra. Det är helt magiskt när allt är vitt runtomkring!


Det är så vackert när det är vitt på träden. Hoppas det håller i sig länge.
När det ändå är vinter kan det lika gärna hålla sig vit och kall.

För att bli lite varm efter många timmar ute är det skönt att lägga sig i bubbelpoolen i 40 graders värme och titta på stjärnorna genom snöklädda grenar.


Järndekorationerna som jag gjorde av armeringsjärn lyser upp i vintermörkret.
Det behövs lite extra belysning här på landet om vintern. Vi har ju inga gatulampor eller annat som lyser upp i mörkret. Dessa är ju inte julgransformade så det känns som det är mera än julbelysning.


Denna helgen har vi varit mycket ute. Själv satsar jag på hundpromenader och ridturer i naturen medan yngsta dottern och mannen i huset satsar på att rida i ridhuset.


Häst efter häst följer med Håkan till ridhuset. Han rider tre hästar per dag.

Här var det Barbies tur:


Det tränas på slidestop ....


..... och spin som är några av manövrerna i reining som är westermridningess dressyrgren.


Yngsta dottern Linnea tränar också i ridhuset, men rider även ut med mig i skog och mark.


På väg till ridhuset med sin quarterhäst JJ (Vics Jesse James)


Det enda negativa med att rida reining i ridhuset på vintern när det är snö och is ute är att man måste brodda av innan ridning och på efter ridning. Det fungerar inte att köra slidestop och spin med broddar.


Söndagens soluppgång bjöd på halofenomen. 
Så läckert!


Granntjejen som pysslar om lillponyn Solo några gånger i veckan kom och red på söndagsmorgonen.
Visst är dom alldeles perfekta ihop?


Man märker att Solo tycker hon är toppen. Han stoppar in mulen i grimman och följer gärna med in i stallet för att bli ompysslad och sadlad för sedan att rida i ridhuset. När det blir mindre halt blir det uteritter också. Just nu går han utan skor och det går bra i hagen, men på vägarna är det is och då behövs broddar på skorna. Vi får vänta någon månad eller två tills det blir barmark.

Här hämtas hästarna i hagen.


Alla vill följa med till stallet för dom vet att där vankas det något gott.



Dom som inte rids står och väntar på sin tur.


På väg till ridhuset - så vackert med allt detta vita på träden, marken och himlen:


Tackar för en underbar helg med mycket vitt. Visst skulle man vilja ha blå himmel och sol, men dimma är också läckert. Där borta i dimman anar man gården.


Hundarna är inte alltid lika förtjusta när jag stannar upp och tar bilder. Dom vill helst bara framåt och dom älskar verkligen långa promenader. Alla våra hundar kommer från Thailand.


Det har varit en riktig härlig familjehelg och jag har nog tagit över 300 bilder. Alla blev inte bra, men många blev helt OK. Kan ju inte visa alla här, men det är kanske härligt att se tillbaks på bilderna när man sitter på ålderdomshemmet och inte har så mycket att göra. Det är i iallafall det jag intalar mig själv när jag fotograferar hejvilt och spar bilderna i molnet.


Må bäst!