onsdag 15 maj 2019

Solnedgångsverandan

Värmen har kommit tillbaks och nu är vi ute på solnedgångsverandan och njuter av våren med fågelkvitter, solnedgång och kanske ett eller två glas vin ibland.


Det är perfekt att ha tak över verandan så att kuddar och dynor kan ligga ute året om.


Ibland när det blåser mycket får man lust att glasa in verandan, men i ärlighetens namn så är det just det att den är öppen och att man sitter ute som gör hela känslan. 
Det är härligt när kvällssolen värmer i ansiktet.
När solen har gått helt ned slår vi gärna på infravärmen.
Är det så att det blåser för mycket så får vi istället välja att umgås i växthuset.


Här i Sverige är det guld värd att ha några plädar ute också så man kan sitta ute länge och höra ljudet från skogen, kacklande höns eller frustande hästar. 


Vi njuter verkligen av vårens ljusa kvällar.


Några växter fick övervintra i sadelkammaren där det har varit frostfritt. Jag är faktiskt överlycklig över att dom överlevde och fortfarande ser bra ut. Några blommor har jag dock köpt och jag älskar att få plantera och göra fint inför vår, sommar och höst här ute på verandan.


Drömfångarna som jag köpte i Mexico i vintras har fått plats på väggen. Jag hade en tanke om att dom skulle hänga fritt och fånga in drömmarna, men det såg så stökigt ut så väggen fick bli samlingsplatsen till alla dom ljusa drömfångarna.


Vi satsar på många härliga eftermiddagar och kvällar här på verandan.
Säsongen har ju bara börjat.


Min favoritplats är ändå hängmattan. Här inne i hörnet är det nästan alltid vindfritt oavsett var vinden kommer ifrån.


Maj är födelsedagsmånad för yngsta dottern och då serveras pannkakstårta.
Idén till pannkakstårta fick vi av att vi hade ett pussel med Pettson och Findus när barnen var små och där fanns en pannkakstårta som katten Findus var så förtjust i.
Vi blev så sugna på att prova pannkakstårta och efter att ha provat den blev det alla vår favorit - även hundarnas. Nu är det pannkakstårta varje gång någon fyller år.


Det är våra egna höns som står som äggleverantör till tårtan.


Jag läste i en tidning som vi fick i brevlådan att hönsen inte lägger ägg om vintern. Så är inte fallet hos oss. Våra höns lägger ägg året om. Det är kanske lite glesare om vintern, men varje dag har vi ägg. Det kanske beror på att dom får gå fritt ute året om och väljer själv när dom vil gå in i hönshuset. Det att få vara ute året om och få dagsljus bidrar nog till en positiv äggproduktion. 
Jag tror hönsen har det riktigt bra här hos oss.
Vi gillar dom och jag tror dom gillar oss.


Nu om sommaren har hönsen utökat sitt område. Dom har hela trädgården och är numera även i hästhagen uppe i skogen och letar insekter bland hästbajs, under löv och i gamla stockar.
Om vintern är dom mestadels i vår carport och på verandan då dom inte är så väldans förtjust i snö.


Nu har dom stora ytor att röra sig på och deras dagar blir längre och längre. I somras gick dom in i sitt hönshus vid tiotiden på kvällen. Nu är dom inne vid sex. Misstänker att dom kommer dra ut på sovtiden ju längre ut på sommaren vi kommer. Det är härligt att se när djuren mår bra.


När man kommer ut ur ytterdörren springer dom mot en och önskar något gott. 
Man vill ju inte göra dom besvikna så man har ofta med sig lite grönsaker eller bröd så dom blir nöjda. Lustiga individer. Dom gillar inte bli klappade, men när vi är ute gillar dom att vara med oss och vilar gärna i buskarna nära där vi är. Jag tror dom upplever att vi skyddar dom och det gör vi ju.


Hästarna är också riktigt nöjda nu när vi släppt dom över till lillhagen på drygt 1 hektar. Hagen är inte så stor, men här finns massor av friskt gräs. Nu får dom vara här i någon vecka och beta av hagen medan deras stora hage får gödslas och vila.

Hästarna vill bara äta, äta och äta, så nu har dom fått lite vårsemester.
Vi tänker att hästarna får njuta lite extra medan gräset är grönt och innan broms, flugor och mygg invaderar. Nu är det gott att leva.


Egentligen borde man ju vara lediga mellan hägg och syren då det alltid är den bästa tiden på året. Rent statistiskt verkar det alltid vara bra väder och precis sådär lagom varmt.
Jag har precis startat ett uppdrag på denna vackra sjötomt i Borås, så någon längre ledighet blir det inte på mig, men någon timme här och där kan det kanske bli om vädret är magiskt.

Som arkitekt har jag ett otroligt roligt jobb, så det känns faktiskt inte alls tokigt att jobba när jag skal rita hus på denna vackra tomt. Jag har massor med idéer i huvudet och nu skal jag försöka få till något riktigt bra som passar fastighetsägaren.


Om du är intresserad av dom arkitektprojekt jag jobbar med är du välkommen att besöka min arkitekt- och projektblogg.
Där visar jag bilder och beskriver projekten jag jobbar med.

Snart är det inflyttning i detta vackra klassiska hus i puts som jag har ritat och som nu finns i Sollentuna. När kunden har fått mera i ordning ser jag fram emot att komma på besök och få uppleva härligheten med möbler och kanske en gräsmatta.


Hörs snart igen. Njut av våren och må bäst!