måndag 30 september 2019

Uppfräschning av köket

 I helgen fick köket en uppfräschning.
Slipmaskinen, målarpenseln, sågen, hammaren och en golvlist fick plockas fram.


Nu känns köket nästan lika nytt som när vi flyttade in för åtta år sedan.

I Aftonbladets bilaga Leva & Bo presenterades vårt kök sommaren 2012. 
Tänka sig - det är hela 7 år sedan.

När man läser det gamla blogginlägget blev jag påmind över att hela köket inklusive vitvaror, bänkskivor och induktionshäll endast kostade kr 100.000,-
Vi var duktiga att hålla i pengarna när vi byggde gården. Det är mycket och stora investeringar när man bygger en hel gård. Då gäller det att hålla i plånboken. Det är lätt att det drar över när man bygger nytt. Man får prioritera och jag kommer ihåg att vi prioriterade växthus och pool istället för ett lyxigt och dyrt kök.


Det är inte mycket nytt som har hänt i köket.
Det är nog endast denna lampa från Artwood som är ny. Annars är allt sig likt.



En sak som blev lite snyggare var sockeln längst ned på pelarna vid köksön.
Jag vet inte varför dom blev så fjuttiga förut. Jag har aldrig gillat dom och det är otroligt att det har tagit oss 8 år att fixa till dom.

Såhär såg det ut innan fix:


Håkan fick äran att ta fram sågen och kapa golvlisten runt pelarna.


Såhär såg det ut när det var klart:


Köket är ett IKEA-kök som är handmålat av mig.
Jag målade luckorna i källaren på vårt förra hus. Det känns så länge sedan nu.
Det var Håkan och jag som monterade köket själva innan vi flyttade in.


Här är vi! Kommer ihåg att vi tävlade om att skruva snabbast. Jag tror jag minns att jag var snabbast - iallafall i början. Sedan blev Håkan snabbare och då gav jag upp. Den som vinner först är väl ändå den som är bäst?


Jag kommer faktiskt ihåg att vi skruvade ihop det på vår bröllopsdag den 11 juli 2011. 
Snacka om ett romantiskt kök ;-)


Vi trivs verkligen i vårt kök som är hela 60 kvadratmeter stort.
Här finns plats för både matlagning, umgänge och plats för att duka upp till många.


I mitten står vårt stora öppna spis.
Om några veckor är det kanske dags med höstens första brasa?


Här i fåtöljerna som också är från IKEA sitter vi mest hela tiden.
Här äts frukost, fika och ibland även kvällsmat.
Det är klart skönare att sitta med benen högt på en pall än sitta vid ett bord.


Det är en skön känsla nu när köksprojektet är klart.

Köksluckorna fortsätter nog slitas vid kylskåpet, diskmaskinen och soptunnan så det blir väl nya tag om några år. 



Tills dess fortsätter vi njuta av vardagen.

Väntar på fler soliga höstdagar nu när naturen verkligen har bytt färg.
Det blir nog fram med kameran i veckan!


Må bäst!