måndag 20 juli 2020

Skön sittplats i växthuset



Vårt växthus är ett ställe för umgänge framför ett ställe där man planterar.
Här dukar vi gärna upp till goda middagar.


Av någon magisk anledning har vi fått barn som gärna gör goda middagar och även bjuder på supertrevligt umgänge. Personligen är jag inte så förtjust i att laga mat, men är otrolig glad när någon gör det. Kan det vara det som gör att det känns roligt att bjuda mig på mat?

Oavsett så får man beröm och jag bara älskar när dom experimenterar vilket leder till både goda och spännande rätter.


Jag står för dukningen och när jag nyss fyllde år fick jag dessa vackra tallrikar från HM Home. Tallriksunderläggen från Newport fick jag i julklapp och underläggen med svart ram köpte min man åt mig när han var och jobbade i Indonesien för en massor med år sedan.
Vinglasen fick jag av mamma och pappa när dom flyttade från stor villa till lägenhet.

Kära presenter gör det ännu roligare att duka upp.


I veckan har vi haft projekt växthus vilket innebar storstädning av huset där alla möbler fick bäras ut och allt dammtorkades och städades.
Nu känns det rent och fräscht.


Växthuset heter Spira och kommer från Bossons.


Den stora förändringen i växthuset var att vi tog bort planteringsbädden där persikoträdet och tomatplanterna stod. Istället byggde vi en bänk där vi kan sittligga och bara njuta efter maten.

Att läsa en bok en regning dag är också guld - eller att ta en tupplur.


Det var mycket jobb att få bort persikoträdet och plantera det på ett bättre ställe i trädgården. Planteringsbädden hade mycket jord så det blev många skottkärrelass att rulla ut.
Tvätt av fönster fick det också bli.


Förut såg det såhär ut:


Nu är det plats för flera!

Gasolvärmaren Provence från Gasoltuben hjälper att hålla värmen om det blir lite kyligare kvällar.
Snygg är den också.


Jag tog kelimmattan som tidigare låg på golvet och placerade den på gamla dynor från utomhusmöbler. På höloftet hade jag massor av kuddar i grå ton så det var inte svårt att fylla sidorna med mjuka kuddar.
Äntligen fick jag användning för mitt störda kuddinnehav.


Man får välja om man vill slappa innan eller efter maten - eller både och.
Förutom tyget har jag inte köpt  något nytt utan flyttat runt på gamla saker.
Tyget är i mörkt grått och jag ser fram emot att det kommer solblekas lite.

Betongborden kommer från Living Story som tyvärr lade ned för några år sedan. 
Motsvarande finns hos Artwood.


I en kruka med vatten lade jag en manick som jag hade och som ger vattenånga som ser ut som rök. 
Lite magi och något att titta på om rör sig.


Vi fortsätter njuta av livet och hemester här på gården.
Lite fler småprojekt är planerat men idag tar vi en slappardag.
Måste ju njuta av det man har skapat.


Det blir nog en kopp the och en god bok i växthushörnet!


Må bäst och ha en fortsatt trevlig sommar!