söndag 28 augusti 2016

Mysig fika i växthuset

Skön eftermiddag i växthuset med både middag och fika.
  

Efter en härlig och solig helg rullade molnen in över fälten. Man kände inne i huset att det blev mörkare, men när jag gick in i växthuset för att hämta några tomater till lunchens sallad kändes det så ljust och fridfyllt att jag snabbt bestämde mig för att duka upp i växthuset till lunch.

God lunch i växthuset blev det och atmosfären var så lung och skön att här ville man bara vara hela tiden även om regnet klapprade på taket - eller kanske just därför.

Här har jag tillbringat nästan hela eftermiddagen. 


Betongsoffan från Living Story som jag tidigare hade placerat under terrassen är nu på sin tilltänkta plats i växthuset. För att matcha dom grå dynorna har jag köpt grå kuddar och fleeceplädar till matsalsdelen. Var inom Rusta för att handla små solenergilampor och hittade dessa fleecepladar för 29 kronor. Hur är det möjligt att det är så billigt? Hoppas inte det är något barnarbete eller andra oegentligheter. Man blir ju lite chockad. 
Kuddarna hittade jag också där till ett billigt pris.
Jo, jag tackar!


För att det inte skulle bli för grått tog jag en gammal kelim matta som jag hade liggande och lade under matbordet. Det lyfte hela rummet och gav en mer ombonad känsla.

Det blev en hel eftermiddag i växthuset. Först med lunch - sedan med fika.
 

Yngsta dottern fixade goda äppelmuffins!
Det blev inte bara en! Mums!



Rosorna är så magisk vackra. Med sin rödorange färg matchar dom frukten som jag har lagt in i krukan med kupol som kommer från Living Story
Krukan kostar kr 869,- och är vacker bara som den är.


Här i växthuset kommer jag att sitta många gånger i nu på hösten när det blåser och är lite kyligare ute. Vi har el-element inne i växthuset så att det snabbt blir lite varmare.
Många tända ljus bidrar också positivt till värmen. Det härligaste är att det känns så ljust även om molnen ligger tjocka uppe i himmelen.


Matsalsborden i betong har vi haft i fem år och även detta kommer ifrån Living Story. Vi är jättenöjda med bordet och jag hade valt ett liknande om jag stod i valet att välja bord till växthuset.  Betongbordet är solid och stort. Det kostar kr 10.659,-


Nu när alla kuddar går i grått och många av dekorationerna i svart är jag glad för att jag hittade fram den gamla kelimmattan som jag tidigare har tyckt var lite väl färgglad. Nu kom den till sin rätt!
Färgklicken behövdes!


Tackar för en underbar helg här hemma på gården!
Hoppas ni också haft sköna dagar!


Må bäst!