torsdag 1 september 2016

Första höstdagen - under vår "American Porch"

Sommaren som varit så ljuvlig håller i sig även nu när det är första höstdagen.
För mig som jobbar hemma är det ljuvligt att kunna ta min kaffepaus ute på verandan i solskenet.


Lite ensamt kan det vara, men med radion som sällskap känns det faktiskt riktigt bra. Jag kan lyssna på vad som händer runtom i Stockholm och i världen samtidigt som jag helt fokuserar på jobbet. Sedan har jag  ju hundarna som sällskap. Jag trivs riktigt bra med det. När jag är i min kreativa fas och skall hitta på nya idéer till mina kunder tycker jag inte om att bli störd. Jag lever som i en kreativ bubbla och jag älskar det!


Bäst av allt med att jobba ensamt är att jag är otrolig produktiv då jag inte blir störd. När jag väljer att pausa kan jag rensa hjärnan och bara blicka ut mot hästarna. 


Skall inte klaga över utsikten. Den är som en levande tavla som förändrar sig med årstiderna och vädret.


När jag fick betongsoffan från Living Story levererad tyckte jag den var så snygg att jag placerade den här under verandataket (se tidigare inlägg). Nu har jag flyttat den till sin tilltänkta plats i växthuset och dom "gamla" soffdelarna i konstrotting är tillbaks. Kuddar från Artwood och fuskpälspläd från H&M Home.


Betongbordet från Living Story är dock kvar. Jag tycker det är så vackert. Har jag nämnt att det finns ett "coffe table" i samma stil? Jomenvisst. Gillar man kombinationen betong och trä är detta helt optimalt. Mjuka linjer i kombination med hårt material.


Som vacker inramning har jag planterat favoritväxterna japansk lärk, cypress och dekorationsgräs i betongkrukorna från Living Story. Krukorna kommer som 3-pack där det finns tre olika storlekar och alla tillsammans kostar 2.739,-. 

Lyktorna köpte jag för flera år sedan på Plantagen. På Rusta hittade jag solcellsljus som lyser när det blir mörkt. Nu slipper jag tända ljusen varje kväll och ändå njuta av ljus i lyktorna. Tror jag skall köpa fler då dessa gav ett så där fint gult ljus.


Kaffet är nu slut och jag får sätta mig vid datorn igen. Just nu jobbar jag med detta hus i New England stil ritad för kund i Norge:


Det blir nog lunch ute under verandataket som vätter mot ost och syd. Perfekt ställe när vinden kommer från väst. Här är det oftast vindstilla. 


Rosenbågen med klematis är som en dörr från gårdsplan och stall in till trädgården.
Jag är väldigt nöjd med sommarens projekt med plantering av ligusterhäck och andra växter för att rama in husets trädgård. 


Hoppas på många trevliga höstdagar på verandan.
Här är det härligt att sitta även om det kommer en liten regnskur.


Jag har sagt det många gånger förut och jag säger det igen - det är guld att ha en American Porch.
Har man uteplats under terrasstak kan man ha kuddarna ute året om och då också kunna nyttja uteplatsen när man känner för det utan att behöva att fixa upp och dona med kuddar och dynor.
Just kuddarna i detta hörn kommer från H&M Home. Just dessa finns inte kvar då jag köpte dom för något år sedan, men det finns ju så mycket annat fint där!


En uteplats under tak är både bra för att komma undan regn och sol.
Själva har vi infravärme i taket så vi kan nyttja verandan under lite kallare kvällar och dagar.


Önskar er en riktig skön höst!