måndag 26 september 2016

Ett gårdshus i New England stil

Normalt brukar jag besöka dom hus jag ritat under uppbyggnad och när dom är klara, men just detta hus som byggts i Norge har jag inte varit på besök hos. Jag var på tomten innan jag började rita huset och det är extra roligt att få se mina arkitektritningar bli till verklighet. Här är bilder från kund på ett New England hus som Rörvikshus har byggt Larvik, Norge.


Jag vet att ägarna har längtat att huset skulle bli klart och få flytta in och jag hoppas väntan har varit värd mödan.
Här är huset som har blivit väldigt vackert:

Vid entrén finns en uteplats där man har koll på hela gården och där sista kvällssolen skiner in.


Här under sin American Porch lär dom sitta många eftermiddagar. Jag ser att katten redan har hittat sin favoritplats.


Här är vyn mot sydväst.
En stor veranda går runt halva huset.


Inne i glasverandan som kommer att bli familjens ljusterapirum om vintern har man milsvidd utsikt över fälten. Visst vill man sitta här och ta sin kaffe?


Huset har en utanpåliggande skorsten.


3D bilden från mitt arkitektprogram presenterade denna bild. Visst är det likt.
Det är detta som är så trevligt med att jobba med ett riktigt bra 3D arkitektritningsprogram. Jag kan presentera ritningarna till kund genom riktigt bra bilder så man får en tydlig uppfattning om hur sitt drömhem kommer att se ut när det är klart.


Den öppna spisen i vardagsrummet är nu klar. Jag hoppas dom kommer att få många mysiga stunder vid brasan.


Skorstenen på utsidan:


Tyvärr ligger Larvik lite långt ifrån Stockholm så jag har inte hunnit besöka bygget och det färdiga huset. Jag är evig tacksam för att ha fått dessa fina bilder från kund. Det är även roligt för mig som arkitekt att få se sina ritningar bli verklighet.


Jag fick även lite bilder från byggets tid som jag vill dela med mig av.

Det är Rörvikshus som är den valda husleverantören!


Här är badrummet på ovanvåningen som håller på att bli klar:


TV-rummet över glasverandan:


Master bedroom:


Denna tapet i ett av ungdommarnas rum är väl väcker? 


Övre hall och trapp innan trappräcket är monterad.


Nu är trappan och räcket klart. Här på väg ned:



Köket - bild från byggtiden när det nästan var klart:


Utsikt från kök till glasveranda:


Här är 3D bilden från insidan av huset när jag presenterade lösningen för kund:


Vardagsrum med öppen spis:


Huset är nu inflyttningsklart och kunden håller på att installera sig.
Hoppas dom kommer leva lycklig alla sina dagar i detta vackra New England inspirerade gårdshus som precis är byggt i Larvik, Norge.


Huset har liggande träpanel målad i NCS S0502-Y och takpannorna är från Benders och heter Carisma Granit.


Önskar er en trevlig vecka! Jag njuter på min fritid av sommaren som håller i sig. Det är skönt och varmt när man slutar jobba. Det finns tid att både gå med hundarna i skogen och rida!


Jag håller på att avsluta ett nytt projekt i Norge.
Fler bilder kommer i veckan!

Må bäst!