fredag 16 oktober 2015

Bygglovsfri Lada till fåglarna

Ännu ett hus på gården! Denna gången är det bygglovsfritt och litet. Det är till fåglarna!


Det är så trevligt att sitta vid matbordet och titta ut på fåglarna när dom äter. När vintern kommer är det svårt för dom små att hitta mat. Då är det trevligt att kunna hjälpa till och bjuda på något gott.

Jag hade redan ett litet fågelhus, men hästarna har varit och tuggat lite på det så nu önskade jag ett större.

Denna lada med silos för talgbollar kommer från Wildlife Garden som har jättemånga fina olika fågelmatar stationer. Just denna hittade jag på Granngården  för kr 899,-. (tror faktiskt det var rejäl rea på den på Granngården i Enköping så vi köpte den nog för halva priset).

Det är i grunden röd, men jag kunde ju inte ha en röd lada på Den Vita Gården, så den fick målas vit.



Nu väntar vi bara på fåglarna.


Annars har vi helt ljuvliga höstdagar här på gården.
Jag bara njuter av stunderna jag är ute och matar hästarna. Dagar som dessa tar jag extra god tid på mig. Det är helt magiskt. Solen värmer och färgerna är helt fantastiska.


Jag kör ut hösilage i hagen med fyrhjulingen. Två gånger per dag matar vi ut. Vi placerar maten i många olika högar på olika platser i hagen. Hästarna får då vandra mellan matplatserna och dom står i olika konstellationer under dagen. Placeringen av mathögarna beror också på hur väder och vind är. Jag försöker alltid hitta lä för vinden och det är inget problem då vi har skogsdungar och numera ett ridhus som tar vinden.


Thaihunden Patrick gillar att smaka av hästarnas hö när jag matar ut. Det är helt otroligt. Han får även en näve pellets när vi matar hästarna i stallet. Och när han är klar med sina pellets går han in i boxarna och äter upp det som hästarna spiller på golvet. Lustig hund! Kommer hästarna för nära skäller han på dom. Lite rädd är han men samtidigt kaxig mot dom stora djuren.


Njuter av en kaffe i solen när dagens sysslor är klara och innan jag sätter mig vid datorn igen! Nu är livet alldeles underbart.


Mornarna är kalla med dimma, men det är helt magiskt när solen går upp genom dimman.


Man får njuta av dom ögonblick som serveras. Det är dagar som dessa jag lever på.
 

I helgen kör vi Westen Clinic med Waldemar Wass på gården. Den blev snabbt uppbokad och några nya ryttare kommer. Fullt hus blir det och det skall bli jättetrevligt.

Sista Clinic innan jul blir den 14 - 15e november. Har du tid och lust att träna med din egna häst är du välkommen att kontakta Håkan på livsnjutarna@me.com. Flera har redan bokat in sig, men det finns platser kvar. Först till kvarn gäller.

Som tur är så är Walle redan här i Enköping så både jag och Håkan har tränat för honom både onsdag, torsdag och idag fredag kväll!

Här på väg till ridhuset efter solnedgång!

Önskar er en riktig skön helg!