söndag 18 oktober 2015

Många timmar i sadeln när vi har Western Clinic

 När solen gick upp var jag först av alla i ridhuset för att träna reining för vår tränare Waldemar Wass nu när vi hade Western Clinic i helgen. 


Alldeles magiskt att vara i ridhuset med soluppgång genom fönstren och helt tyst.


Här står Barbie (jag kallar henne för det) och väntar så lugnt på mig efter vårt ridpass medan jag fotograferar.


Håkan tränade vår unghäst och det är alltid lika roligt att titta på hur det går för henne. En fantastisk liten quarter häst som utvecklas mer och mer. Undrar på om Håkan försöker kommunicerar med någon från ovan för att få bättre resultat. 


Hästtransporter rullar in på gården och ena ekipaget efter det andra skall rida.


När man inte själv rider ställer man hästen i stallet och kan titta på medan dom andra rider.
Vi har inga öppna Clinics. Det är bara dom som själva rider och är med som "hänger" i ridhuset. Det blir oftast trevligare så. Man vill ju inte ha massor med publik när man själv håller på och tränar på just det man inte är så bra på. Det räcker med ett fåtal andra ridkompisar som man känner väl. Jag personligen gillar inte alls att ha folk som tittar på när jag tränar så jag väljer alltid första passen. Jag gillar att fokusera och vara närvarande. Det stressar mig att ha folk som tittar på. 


Håkan och Nigel slappar lite efter sina pass. 


Alltid trevligt med en pratstund och go' fika.
Idag gjorde jag minipizzor med Philadelfiaost, hallon och blåbär samt choklad på. Helst skal det vara vit choklad, men jag köpte fel. Smaken var dock lika god - om inte bättre. En klick grädde till och det blev fest!


Det är inte bara jag som har en sago-ponny!
Vår granne Caroline har den snyggaste Arabhingsten. Alltid lika trevligt att titta på dessa vackra rörelser. Visst är han snygg?


Walle instruerar:


Undrar på om det är denna snygga hingst Barbie spanar efter?


Med lite grill, sallad och potatisgratäng i magen är det dax för eftermiddagspasset. 

 

Det blir många timmar i stående ställning för Walle. Är imponerad över vad mycket han ser och hur bra han kan förklara så att man verkligen förstår.


Idag fick även Thaihunden Patrick följa med i ridhuset. Oj, vad roligt han hade:


Han tyckte det var jättekul att springa med hästen:


Han får nog följa med flera gånger i ridhuset. Kul för både häst, ryttare och hund.


Håkan kör ofta två pass i taget med två olika hästar. Walle får här sitta på JJ som ryker efter ett ridpass medan Håkan kör vidare med Fjolle (Han har ett mera seriöst namn, men han är lite fjollig när det gäller vattenpölar så han fick heta Fjolle). Dock är han er riktig duktig reininghäst.


En härlig helg är slut med många timmar i sadeln, trevligt umgänge och god mat i magen.


I morgon tar jag nog ridpaus.
Jag har själv kört ett ridpass i ridhuset varje dag och en långritt varje dag i det fina vädret. Det blir många timmar i sadeln.
Nu är jag lite trött.

Hästarna får vila! Men mest är det väl vi som behöver det.


 Hoppas på fler ljuvliga höstdagar här på Den Vita gården!



Vi stänger grindarna för denna gången!

Må bäst!