onsdag 28 oktober 2015

EWA - ett nytt Attefallshus i Attefallhusfamiljen

 Alla har olika önskemål och behov när man skall bygga sitt Attefallshus. Skall man ha det som komplementboende måste tillgänglighetsreglerna vara tillgodosedda. 

Skall man bara ha det som gästhus behöver inte badrummet vara så stort att en rullstol skall kunna snurra runt mitt i rummet. Attefallshuset Filippa har ett handikappsanpassad badrum. Detta "nya" attefallshus är väldigt likt Filippa, men det har fått en större förvaringsdel och egen hall. 
Ett perfekt litet gästhus eller fritidshus. 


Detta lilla Attefallshus kallar jag EWA då det var kunden EWA som önskade just denna lösningen på huset. Egentligen är detta det perfekta lilla huset som har egen hall med gott om förvaring, badrum med plats för allt man önskar och ett stort och rymligt allrum med kök. Även i allrummet finns mycket förvaring.



Kolla på bilden nedan. Bakom TVn finns förvaring. Här kan man ha skjutdörrar med förvaring där man kan hänga en TV på skjutdörrarna. Smart lösning.


Uppe på sovloftet finns plats med en dubbelsäng. Det är inte så jättehög takhöjd här - endast 103 cm från golv till nock, men det räcker för en lägre dubbelsäng och man får krypa in i sängen. Det att det finns ett öppningsbart gavelfönster gör att det inte blir så instängd.


Badrummet i Attefallshuset Ewa är inte tillgänglighetsanpassad, men här finns plats med allt. I högskåpen är det tänkt att man kan ha vattentanken och förvaring. Man skulle även kunna få plats med en tvättmaskin i hörnet istället för skåpet. Det blir lite trångt, men det går. Det finns små handfat att köpa och väljer man mindre duschar och mindre handfat och toalettstolar så finns det mer plats till annat.


Här är planlösningen över plan 1:


Planlösningen över sovloftet:


Jag har ritat flera Attefallshus med olika lösningar. Tyvärr tillfredsställs inte allas önskemål i dom Attefallshus jag har ritat, men om du önskar flytta väggar eller byta fönster så huset passar dig så är du välkommen att kontakta mig. All information om att köpa kompletta arkitekt- och konstruktionsritningar till mina Attefallshus hittar du på mitt företags hemsida DREAMS & COFFEE AB. 

För några dagar sedan fick jag tillskickat ett Attefallshus som skulle användas som ungdomslya. Här finns inget kök, men ett badrum. Visst ser det rymligt ut?


Detta Attefallhus är byggt enligt en kundanpassad ritning. Det är Attefallshuset Louise som är förlagan men vi har justerat rätt mycket både på in och utsidan. Fönster är borttagna och ändrade. Dörrar flyttade. 
Det finns otaliga lösningar man kan göra på detta lilla hus på 25 kvadratmeter. 
Det viktiga är att lösningen tillfredsställer dom behov man har.





Det är alltid lika roligt att få se ritningar bli till verklighet.

Något eget Attefallshus är inte planerad, men man blir lite sugen när man ser kundernas olika små hus byggs upp.

Önskar er en riktig skön höst!
Just nu tänker jag stänga av datorn för idag och utnyttja solen denna fantastiska höstdag. Jag tänker sadla min häst och ta en ridtur i vårt nya ridhus!


Jag kan ju jobba lite extra ikväll nu när vi har installerad en dagsljuslampa i kontoret. Det ser helt galet ut när man jämför med andra lampor, men det ger en extra energi och jag märker att jag inte alls är lika trött. Hög rekommendationsfaktor.

Dagsljuslampan har vi köpt från Monte Verde som också har levererat våra lampor i ridhuset. Det var där vi märkte att vi fick extra energi när vi gick ut på kvällarna. Helt fantastiskt är det nu när dagarna är alldeles för korta.